• Bij het steppen moet je bij het afzetten je balans bewaren. Daarvoor gebruik je een groot aantal spieren van je benen, billen, buikwand en rug en bij lage snelheid in mindere mate van je schouders en armen. Naarmate inspanning en snelheid groter worden, worden de spieren van het bovenlichaam meer ingezet. Steppen is dan een ‘total body sport‘ en een goede training voor andere sporten zoals roeien, skiën of langlaufen.

  • Door het gebruik van de genoemde spiergroepen is steppen goed voor de rompstabiliteit (core stability).

  • Doordat het accent van de belasting op de benen ligt, is steppen vooral voor fietsen en hardlopen een uitstekende aanvulling of zelfs vervanging.

  • Bij het afzetten worden grofweg dezelfde spieren in been en bil gebruikt als bij hardlopen maar dan zonder de piekbelasting die daarbij optreedt; bij het staan worden grofweg dezelfde spieren belast als bij fietsen. Doordat je elke 3-12 afzetten wisselt, ondervind je het voordeel van beide typen spiergebruik en belast je bij steppen de benen niet eenzijdig in tegenstelling tot hardlopen en fietsen.

  • Door het grote aantal wisselend belaste spieren die na het aanspannen lang kunnen ontspannen (waardoor melkzuur zich minder snel ophoopt en je niet zo snel een moe gevoel krijgt in je spieren), is steppen een dynamische (spier)training van het beste soort, vergelijkbaar met langlaufen.

  • Op de step worden spieren, pezen en gewrichten niet zwaar belast en kun je beweging en belasting makkelijk aanpassen aan een eventuele (bewegings)beperking of blessure, iets dat bij hardlopen en fietsen niet of minder goed mogelijk.

 

Een step is daarmee volgens mij het beste, meest veelzijdige en goedkoopste trainingsinstrument. Bovendien is steppen nog leuk ook!

 

Vergeleken met hardlopen