Steppen:

  • maakt het makkelijk een vergelijkbare conditie op te bouwen als met hardlopen zonder de nadelen daarvan zoals blessures door de piekbelasting van voet/knie/heup of geprikkelde darmen;
  • maakt het mogelijk om probleemloos een half uur achter elkaar te sporten na maximaal 6 trainingen in 2 weken. Met hardlopen heb je meestal zo’n 36 trainingen in 12 weken nodig om dat verantwoord een half uur achter elkaar te kunnen doen;
  • laat je de belasting op het afzetbeen helemaal zelf bepalen. De maximale belasting op het standbeen is gelijk aan je lichaamsgewicht en kent lang niet zulke grote pieken als bij hardlopen. Bij hardlopen komt namelijk telkens tot 300% van het lichaamsgewicht op 1 been. Dat is een erg zware belasting voor spieren, pezen en gewrichten;
  • laat je bij dezelfde inspanning en in dezelfde tijd veel grotere afstanden afleggen dan met hardlopen: de snelheid met steppen ligt ongeveer 1½ keer zo hoog. Bovendien hou je steppen veel langer vol;
  • is uitstekend geschikt voor mensen met overgewicht;
  • kost vaak minder doordat je de jaren na aanschaf van een step nauwelijks of geen kosten maakt voor speciaal schoeisel;
  • maakt het mogelijk om makkelijk eten en drinken mee te nemen. Je kunt er (met voortassen en stuurtas) zelfs mee op vakantie.

 

Vergeleken met fietsen